کلنگ احداث راهآهن ۲۶ مهر ۱۳۰۶ همزمان در سه ایستگاه بندرگز، تهران و در جنوب به زمین زده شد. در حالی که تا آن زمان، حدود پنج هزار کیلومتر مربع نقشهبرداری شده و در دریای جنوب و شمال عمقسنجی شده بود. بنابراین آن مبدأ تاریخی درست نیست.
به گزارش کاویان گلد به نقل از ایسنا، محمد محسنیان پژوهشگر تاریخ راهآهن ایران و ایدهپرداز قطار گردشگری در گفتوگو با ایسنا از تشکیک درباره مبدأ تاریخی احداث راهآهن در ایران سخن گفت و به اهمیت راهآهن در توسعه کشورها و نقش آن در انقلاب صنعتی اشاره کرد و افزود: از زمانی که اولین قطار تجاری به شکل امروزی در انگلیس احداث شد، یعنی سال ۱۸۲۵ میلادی و آوازه آن به جهان و سپس ایران رسید، حدود یکصد سال طول کشید تا راهآهن با مقیاس کشوری با مطالبه جامعه نخبگان، به ایران برسد. این قشر میخواست که ایران پیشرفته را ببیند.
این پژوهشگر تاریخ راهآهن معتقد است که اگر ظهور راهآهن در کشورهای صنعتی در ابتدای قرن نوزدهم تنها اضافه شدن یک روش جدید حملونقل زمینی برای حملونقل بار و مسافر بود، در کشورهای جهان سوم همچون ایران که از قافله صنعت جدید عقب مانده بودند، نقشی به مراتب مهمتر داشت و میتوان به نوعی آن را موتور محرک صنعتی شدن در این کشورها به حساب آورد.