تبلیغات کلیکی راهی هوشمند برای جذب مشتری است. با پرداخت فقط برای کلیکهای واقعی، تبلیغات خود را به مخاطبان هدف برسانید و کسبوکارتان را متحول کنید!
در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات کلیکی (PPC) یکی از کارآمدترین روشهای جذب مشتری و افزایش فروش است. این مدل تبلیغاتی به شما امکان میدهد تا تنها در ازای کلیکهای واقعی کاربران هزینه پرداخت کنید و تبلیغات خود را به مخاطبان هدف نمایش دهید. با استفاده از تبلیغات کلیکی، میتوانید برند خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید، نرخ تبدیل خود را افزایش دهید و در نهایت، سودآوری کسبوکار خود را بهبود ببخشید. در این مقاله، نحوه عملکرد تبلیغات کلیکی، مزایای آن و راهکارهایی برای اجرای موفق این استراتژی را بررسی خواهیم کرد.
روشهای تبلیغاتی برای معرفی یک محصول یا ارائه خدمات به جامعه هدف بسیار متنوع هستند و برای همین، حوزه دیجیتال مارکتینگ گسترده است. یکی از موثرترین روشها که کسبوکارهای بزرگی مانند شرکت اپل، آمازون، نایکی و… هم از آن استفاده میکنند، تبلیغات کلیکی است. قطعا هر شخصی که وبگردی کرده باشد، با گستره وسیعی از این نوع تبلیغات مواجه شده و در آینده نیز خواهد شد.
طبق آمارهایی که از بازدهی کمپینهای تبلیغات کلیکی بهدست آمدهاند، این نوع تبلیغات بازدهی بسیار خوبی را برای کسبوکارها به ارمغان آوردهاند. تبلیغات کلیکی میتواند با هزینهای معقول و مناسب، مشتریان زیادی را جذب کند و سودآوری فوقالعادهای بههمراه داشته باشد. در ادامه، به تعریف این نوع تبلیغات پرداخته و مهمترین نکات را پوشش خواهیم داد.
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی یا PPC، نوعی از تبلیغات است که در صفحات وب نمایش داده میشود. عبارت PPC، به Pay Per Click اشاره دارد؛ بدین معنا که تبلیغاتدهنده، بهازای تعداد کلیکهایی که روی بنر تبلیغاتیاش شدهاست، هزینه میپردازد. البته سایر تبلیغات کلیکی مانند Cost Per View نیز معمولا با همین عنوان شناخته میشوند.
چهار جنبه اصلی درمورد این نوع تبلیغات وجود دارد که عبارتاند از:
بنر تبلیغات
سایت نمایشدهنده تبلیغات
لینک بنر
سیستم مدیریت نمایش تبلیغات
بخش اول، بنر تبلیغات است. بنر تبلیغات همان چیزی است که مشاهدهکننده تبلیغ میبیند و بهواسطهی آن، برای کلیککردن روی تبلیغ تشویق میشود.
بخش دوم، سایت نمایشدهنده تبلیغ است. تبلیغات کلیکی باید در یک سایت میزبان به نمایش درآیند و بازدیدکنندگان آن را به سایت اصلی (تبلیغدهنده) هدایت کنند.
بخش سوم، لینکی است که برای بنر در نظر گرفته میشود. درواقع کاربر بعد از کلیککردن روی بنر تبلیغاتی، قرار است به چه صفحهای هدایت شود؟
بخش آخر نیز سیستم مدیریتکننده تبلیغات است. تبلیغات کلیکی معمولا بهواسطه سیستمهایی در سایتها به نمایش در میآیند و با کمک اطلاعاتی که از هر کاربر دارند، مرتبطترین تبلیغ را به وی نشان میدهند. همچنین اطلاعاتی مانند تعداد کلیکها، تعداد نمایشها و… نیز در این سیستمها مدیریت میشوند تا بتوان محاسبه دقیقی از هزینه نهایی کمپین و نقاط ضعف و قوت آن داشت. یک سیستم مدیریت تبلیغات کارآمد، سیستمی است که تمامی دادههای حاصل از رفتار بازدیدکنندگان را بهنحوی منظم و دستهبندیشده به ایجادکننده کمپین ارائه دهد.
مزایای تبلیغات کلیکی برای کسبوکارها
تبلیغات بنری دارای مزایایی است که تقریبا در هیچکدام از سبکهای دیگر تبلیغات اینترنتی دیده نمیشود. از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
جذب مخاطبان مرتبط
استفاده از دادههای بهدستآمده از کاربران و نمایش تبلیغات مرتبط، باعث جذب مخاطبانی میشود که واقعا در یکی از بخشهای زندگی روزمره خود با موضوع کسبوکاری که تبلیغ آن انجام شدهاست، درگیر هستند.
فرض کنید یک فرد چندین بار عبارت «خرید کفش ورزشی» را در گوگل جستجو کرده باشد؛ دادههایی که از این کاربر بهدست آمده، نشان میدهد او بهدنبال خرید چه محصولی است. در این میان، ممکن است حتی وقتی کاربر از یک سایت غیرمرتبط با موضوعات ورزشی دیدن میکند، تبلیغات خرید کفش ورزشی برای او به نمایش درآمده و نظر وی به سرعت جلب شود.
بازدهی بالا
بازدهی کمپینهای تبلیغات کلیکی معمولا بسیار بالا است. بدینخاطر که تمامی مخاطبان آنها با موضوعات تبلیغات مرتبط هستند و بهاحتمالزیاد، روی بنر تبلیغاتی کلیک خواهند کرد.
نتایج قابلاندازهگیری
نتایجی که از یک کمپین تبلیغات PPC حاصل میشود، کاملا قابلاندازهگیری هستند. اندازهگیری این نتایج به مدیران یک کسبوکار کمک میکند تا شناخت بهتری از کیفیت کمپینی که ایجاد کردهاند پیدا کنند و تجربهای ارزنده بهدست بیاورند، تجربهای که باعث میشود کمپینهای بعدی با نواقص کمتری طراحی و پیادهسازی شوند.
هزینه معقول و عادلانه
نحوه محاسبه هزینه تبلیغات کلیکی باعث میشود تا بهازای تعداد مخاطب جذبشده، هزینه پرداخت شود. چنین شیوهای برای محاسبه هزینه، باعث شده تا میزان رضایت از نتایج کمپین بالا باشد؛ چراکه حتی اگر کاربران زیادی هم روی بنر کلیک نکرده باشند، هزینهای برای آن پرداخت نمیشود و از ضرر مالی جلوگیری به عمل میآید. علاوهبر این، این ویژگی باعث میشود مدیریت بودجه تبلیغات آسانتر شود.
افزایش آگاهی از برند
نکته دیگر درمورد تبلیغات کلیکی این است که حتی اگر، تبلیغات به جذب مخاطبان زیادی منجر نشود، آگاهی از برند را افزایش خواهد داد. تبلیغات بنری در وبسایتهای مختلفی به نمایش درمیآیند و گستره وسیعی از مخاطبان، بنر را مشاهده میکنند. این موضوع باعث میشود تا نام و هویت برند در گوشهای از ذهن آنها باقی مانده و دفعات بعدی که با نشانهای از آن مواجه شدند، کنجکاوی بیشتری نسبت به آن داشته باشند.
تبلیغات کلیکی برای چه کسبوکاری مناسب است؟
هیچ محدودیتی در نوع کسبوکار برای نمایش تبلیغات PPC وجود ندارد. تمامی کسبوکارهایی که وبسایت اینترنتی دارند، میتوانند از این نوع تبلیغات کمک گرفته و مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند. اهمیت تبلیغات PPC هنگامی مشخص میشود که نگاهی دقیقتر به تمایلات عموم مردم پیرامون استفاده از رسانههای مختلف داشته باشیم. درگذشته، بیشتر افراد از رسانههایی مانند تلویزیون و رادیو استفاده میکردند. به همین خاطر انجام تبلیغات در شبکههای رادیو و تلویزیون، بازدهی کمنظیری را در پی داشت.
امروزه برخلاف دهههای گذشته، اغلب افراد اوقات فراغت خود را مشغول وبگردی یا چککردن شبکههای اجتماعی هستند و هر سوالی که در ذهنشان ایجاد میشود، در گوگل جستجو میکنند. همچنین بسیاری از افراد اغلب کالاهای موردنیازشان را از طریق اینترنت خریداری میکنند.
مجموع تمامی این رخدادها باعث شدهاست تا تبلیغات کلیکی، تمامی کسبوکارها را پوشش داده و هیچ استثنایی در حوزه کاری آنها وجود نداشته باشد.
ایجاد و مدیریت کمپین تبلیغات کلیکی
یکی از بهترین ارائهدهندگان خدمات تبلیغات اینترنتی در ایران، تپسل است. تپسل در قامت مجموعهای باتجربه و حرفهای، مفتخر است تا بهترین خدمات تبلیغات PPC را به متقاضیان ارائه داده و آنها را در کوتاهترین زمان ممکن به بازدهی موردنظرشان نزدیک سازد.
در پنل تبلیغات کلیکی تپسل میتوان بهصورت لحظهای گزارش بازدهی تبلیغات را دنبال کرد و از نتایجی که حاصل شدهاند، باخبر شد. علاوهبر این، کارشناسان و پشتیبانان مجموعه همواره با ارائه راهنماییهای کلیدی، صاحبان کسبوکارها و مدیران مارکتینگ را برای ایجاد کمپینهای موفق، راهنمایی خواهند کرد.
تبلیغاتی که توسط تپسل مدیریت میشوند، بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بار در روز به نمایش درمیآیند. این امر نشاندهنده فراگیری بالای تپسل و دادههای بینظیری است که از هر کاربر در اختیار دارد. شما نیز میتوانید با استفاده از خدمات این مجموعه، به بالاترین بازدهی ممکن در حوزه تبلیغات بنری دست پیدا کنید.
جمعبندی
در این مطلب سعی کردیم تا موضوع تبلیغات PPC یا همان تبلیغات کلیکی را بهصورت کامل پوشش داده و نکات مهم پیرامون آن را ارائه دهیم. علاوهبر این، معرفی مختصر و مفیدی از سیستم تبلیغات کلیکی تپسل داشته باشیم و مهمترین ویژگیهای این پلتفرمِ تبلیغاتِ دیجیتال را زیر ذرهبین قرار دهیم. باتوجهبه اهمیت بالا و تأثیرگذاری بینظیری که تبلیغات بنری بر پیشرفت کسبوکارهای اینترنتی دارد، بههیچعنوان نباید آن را نادیده گرفت. بهخصوص در فضای رقابتی امروز که هرکدام از بیزینسها در تلاش هستند تا بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند.