مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: ترویج آموزش قرآن میتواند پلی برای ارتباط عمیقتر میان نسلها باشد، اما متأسفانه، عدم اثربخشی و تکراری بودن برخی آموزشها، مانع این تأثیرگذاری شده است. باید خلاقیت و نوآوری را در برنامههای آموزشی وارد کنیم تا شاهد ارتقای جایگاه قرآن در جامعه باشیم.
به گزارش خبرگزای خبرآنلاین از سنندج، سید فواد حسینی مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در نشست کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن اظهار داشت: قرآن، کتابی الهی است که روشنگر مسیر انسانها، الهامبخش فضیلتها و هدایتگر سعادت بشری است.
وی در ادامه اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه آموزش قرآن مسئولیت خطیر گسترش و ترویج این معارف را بر عهده دارند. در این مسیر، دستگاههای مختلف، از جمله وزارت آموزش و پرورش، بهداشت، ارشاد و وزارت علوم، نقش بسزایی در تدوین و اجرای برنامههای آموزشی ایفا میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان افزود: ما امروز با شرایط خاصی مواجه هستیم؛ از یک سو با جنگ ترکیبی که هویت فرهنگی و دینی ما را نشانه گرفته است، و از سوی دیگر، با انبوهی از محتواهای آموزشی که علیرغم غنای علمی و دینی، جایگاه مورد انتظار را در جامعه نیافته است. این امر ما را به تأمل و آسیبشناسی شیوههای آموزش قرآن واداشته است.
حسینی خاطر نشان کرد: بدون شک، آموزش قرآن نباید محدود به کلاسهای درس باشد، بلکه باید به بطن جامعه نفوذ کند؛ باید جزئی جداییناپذیر از فرهنگ عمومی ما شود، همچنان که در استان کردستان، قرآن همواره در تار و پود فرهنگ مردم تنیده شده است. استمرار این روند یک ضرورت حیاتی است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: تجربه موفق برنامههایی چون «محفل»، که در رسانه ملی تولید و منتشر شد، نشان داد که تأثیرگذاری فرهنگی در گرو ابتکار عمل و بهرهگیری از روشهای نوین ارتباطی است. لذا ضروری است که چنین ابتکاراتی در سطح استانی نیز اجرایی شوند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، در جهان غرب بودجههای کلان برای مقابله با نشر فرهنگ اسلامی اختصاص یافته است. این حقیقت مسئولیت ما را در برنامهریزی جدیتر و تدوین راهبردهای بومی دوچندان میکند. ما نیازمند انسجام، همافزایی و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود هستیم؛ دارالقرآنهای آموزش و پرورش، مراکز پژوهشی و نهادهای دینی باید در هماهنگی کامل برای تحقق این هدف فعالیت کنند.
حسینی همچنین یکی از دغدغههای بزرگ امروز، کاهش فضای گفتوگوی والدین و فرزندان دانست، گفت: ترویج آموزش قرآن میتواند پلی برای ارتباط عمیقتر میان نسلها باشد، اما متأسفانه، عدم اثربخشی و تکراری بودن برخی آموزشها، مانع این تأثیرگذاری شده است. باید خلاقیت و نوآوری را در برنامههای آموزشی وارد کنیم تا شاهد ارتقای جایگاه قرآن در جامعه باشیم.
وی در پایان گفت: در پایان، تأکید میکنم که بهرهگیری از ظرفیت عظیم عقبه فرهنگی، که از غنای بالا برخوردار است، باید در دستور کار قرار گیرد. این فرهنگ، گنجینهای ارزشمند برای حفظ و ترویج هویت اسلامی و قرآنی ماست.
عزت الله طیبی راد معاون پرورشی و فرهنگی نیز در این نشست اظهار داشت: قرآن، سرچشمه هدایت و نور، نه تنها عامل اعتلای معنوی فرد و جامعه، بلکه بنیانی مستحکم برای تربیت نسلهای آینده است.
وی در ادامه اظهار داشت: در این مسیر، نقش وزارت آموزش و پرورش در ایجاد هماهنگی میان نهادهای متولی آموزش قرآن بسیار حیاتی است. این هماهنگی باید در قالب تعیین راهبردها و راهکارهای مؤثر شکل بگیرد تا بتوان با بهرهگیری از تمام ظرفیتهای موجود، آموزش قرآن را در تمامی سطوح گسترش داد.
معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل پیشرفت در این حوزه، توانمندسازی مربیان قرآنی است. مربیانی که نه تنها دانش و مهارت آموزشی بالایی دارند، بلکه با عشق و تعهد، آموزههای قرآنی را به نسل جدید منتقل میکنند. باید با سرمایهگذاری در آموزش مربیان، شرایطی را فراهم کنیم که تدریس قرآن از شیوههای سنتی و تکراری فراتر رفته و از روشهای نوین و اثرگذار بهرهمند شود.
ظیبی راد در پایان خاطر نشان کرد: همچنین، لازم است بر نظارت، کنترل و ارزشیابی برنامههای آموزشی قرآن تأکید شود. این نظارت، نه بهعنوان محدودیت، بلکه بهعنوان ابزاری برای افزایش کیفیت و بهینهسازی فرایند آموزشی مورد توجه قرار گیرد. تنها با ارزیابی دقیق و اصلاح مستمر میتوان شاهد اثرگذاری پایدار در این حوزه بود.
مهدی انور رئیس اداره قرآن، عترت و اقامه نماز هم در این نشست به تشریح شیوه نامه ابلاغی، روند برگزاری جلسات آتی، نحوه پیگیری مصوبات و همچنین بهره گیری از ظرفیت درون و برون سازمانی پرداخت و در ادامه سایر اعضا نیز نظرات و پیشنهادات خود برای ارتقای کمی و کیفی این کمیسیون ارائه دادند.
46