تازهترین خبرها حاکی از آن است که شرکتهای خودروسازی داخلی در تلاشند تا بار دیگر خودروهای خود رادر بورس کالا عرضه کنند و گویا در این زمینه توافقهایی نیز انجام شده است. با این حال این اخبار تاکنون مورد تأیید نهادهای رسمی قرار نگرفته است.
به گزارش خبرآنلاین،تجربه عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱زمزمههای عرضه خودرو در بورس کالا را بار دیگر تقویت کرده است. البته عرضه خودروهای سبک و سنگین در طول ۳ سال گذشته بهطور محدود در بورس کالا انجام شده است اما محصولات ایران خودرو و سایپا که با چالشهای قیمتگذاری مواجهاند و شورای رقابت در سال ۱۴۰۱جلوی عرضه آنها را در بورس کالا گرفت قادر به عرضه محصولاتشان نبودند.
همشهری در خبری نوشت:در واقع تجربه عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس کالا به اردیبهشت سال ۱۴۰۱بازمیگردد که با تصویب شورای بورس آغاز شد اما بهدلیل برخی مخالفتها ازجمله شورای رقابت در نهایت در اسفندماه همان سال متوقف شد. در این فاصله زمانی ۱۰ماهه خودروهای متنوعی عرضه شد و خودروسازان از این محل منتفع شدند اما واسطهها بهشدت زیان کردند.
در این دوره خودروهای تارا، شاهین، پژو ۲۰۷ دستی و اتوماتیک، ۴ خودرویی بودند که بهدلیل عرضههای مستمر در بورس کالا، رضایت نسبی خریداران را بهدست آوردند اما در نهایت بهدلیل برخی مقاومتها بر سر راه عرضه خودرو در بورس کالا، روش عرضه خودرو به همان روش سنتی و پر ابهام قرعه کشی و صفهای طولانی بازگشت.
در چنین شرایطی طبق آخرین اخبار دریافتی، خودروسازان بار دیگر مصرانه بهدنبال دریافت مجوز عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند. با این حال این خبر را تاکنون هیچ نهاد رسمی تأیید نکرده است اما اخبار غیررسمی نشان میدهد تلاشها آغاز شده و به عقیده خودروسازان، عرضه در بورس کالا راهکاری موقت برای کاهش زیان تولید است.