ایده جایگزین برای اینستاگرام، توییتر و فیسبوک

شبکه‌های اجتماعی در یکی از بدترین دوره‌های خود از نظر تصویر عمومی قرار دارند؛ عبارتی که می‌توان آن را از سال ۲۰۱۶ تا به امروز تقریباً هر روز تکرار کرد.

ایده جایگزین برای اینستاگرام، توییتر و فیسبوک

به گزارش خبرآنلاین، تا حدود یک دهه پیش، این پلتفرم‌ها خود را به‌عنوان فضایی برای تبادل ایده‌ها معرفی می‌کردند و به کاربران امکان مشارکت در بحث‌های سیاسی و فرهنگی را می‌دادند. اما امروز، آن‌ها به نوعی انحصار تبدیل شده‌اند که مدل کسب‌وکارشان بر نقض حریم خصوصی کاربران برای جمع‌آوری داده و فروش تبلیغات بنا شده است. این شبکه‌ها همچنین در برابر آزار آنلاین، نفرت‌پراکنی و نشر اطلاعات نادرست، از مسئولیت نظارت بر محتوا شانه خالی کرده‌اند.

به نقل از یورونیوز، در میان پیشنهادها و جایگزین‌های مطرح‌شده، ایده ایجاد شبکه‌های اجتماعی عمومی بارها عنوان شده است. برای مثال، تصور کنید توییتری مخصوص اتحادیه اروپا یا فیسبوکی که توسط رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی اداره می‌شود.

در ماه فوریه، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، خواستار توسعه مرورگرها، شبکه‌های اجتماعی عمومی و خصوصی اروپایی و سرویس‌های پیام‌رسان با پروتکل‌های شفاف شد. پیش از او، خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا و بلوک چپ‌گرای سومار در پارلمان این کشور نیز پیشنهاد مشابهی داده بودند. همچنین، در سال ۲۰۲۱، جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر بریتانیا، طرحی مشابه را مطرح کرده بود.

در نگاه نخست، این ایده می‌تواند جذاب به نظر برسد: یک پلتفرم عمومی نیاز به الگوریتم‌هایی که برای اعتیادآوری و ایجاد تنش طراحی شده‌اند نخواهد داشت و نیازی هم به جمع‌آوری اطلاعات خصوصی برای تبلیغات نخواهد بود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *