علی شیرازی، احمد زیدآبادی، امانالله قراییمقدم و کامبیز نوروزی به صورت واحد معتقدند که به وجود آمدن افرادی چون تتلو نتیجه سانسور و ممیزی موجود در جامعه است.
مهسا بهادری: پدیدههای فرهنگی و هنری که در دنیای امروز با سرعت در حال شکلگیری و گسترش هستند، نظیر امیر تتلو و مشابه آن، به ویژه در جوامعی با محدودیتهای رسانهای و سانسور، از جنبههای مختلفی قابل تحلیل است. در ایران، جایی که موسیقی و هنرمندان بهطور سنتی با نظارت شدید مواجهاند، ظهور چهرههایی مانند امیرحسین مقصودلو (تتلو) نمادی از تضاد میان خواستههای عمومی و محدودیتهای جامعه شده است. تتلو به عنوان یکی از چهرههای جنجالی که نهتنها با سبک زندگی خاص و پرهیاهوی خود، بلکه با جلب توجه به شیوههای ناهنجار و هنجارشکنیهایش، تبدیل به یک سلبریتی پرطرفدار شده، در کانون بحثهای زیادی قرار دارد. در ادامه و در گفتوگو علی شیرازی منتقد و کارشناس حوزه موسیقی، امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس، کامبیز نوروزی، حقوقدان و احمد زیدآبادی فعال سیاسی به بررسی دلایل ظهور چنین پدیدههایی و تأثیرات آنها بر فرهنگ و جامعه ایرانی میپردازیم.
اگر به تتلو مجوز میدادند به اینجا نمیرسید
علی شیرازی منتقد و کارشناس حوزه موسیقی با تاکید بر اینکه تتلو نتیجه عددم دریافت مجوز است میگوید: «اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود بود که گوشیهای هوشمند وارد بازار ایران شدند و ما یکدفعه متوجه شدیم که مرتضی پاشایی از طریق بیماری و مرگ غمانگیزش چه شهرتی پیدا کرده است. در همین وا نفسا هم هنرمندان زیادی مثل شادمهر عقیلی مهاجرت کردند. یا خود همین امیر تتلو چون نتوانست مجوز دریافت کند، ادبیاتش به سمت ادبیات بسیار شرمآور حرکت کرد. احتمالا کنسرت گرجستان او را به خاطر دارید که تا چه اندازه وایرال شد، مردم گرجستان به خاطر رفتار او به خیابان آمدند و دولت گرجستان هم با او برخورد کرد. درواقع اگر به تتلو مجوز میدادند، ما حالا به اینجا نمیرسیدیم که شرمم میآید بگویم اما یکی از مهمترین سلبریتی نوجوانان ما تتلو، با آن سطح ادبیاتش است. در واقع وقتی جامعه به یک سلبریتی دل میبندد و تعداد طرفدارانش از ۵۰۰ هزار نفر و یک میلیون نفر میگذرد و به چند میلیون نفر میرسد، درواقع ادبیات آن آدم را هم میپسندد و با آن ادبیات انس میگیرد. این تنها یکی از کوچکترین بیاعتنایی نهادهای رسمی به این نوع از موسیقی است.»