اکران‌ سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ جریان‌سازی فرهنگی

ثبت درآمدی بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان از فروش اکران‌های مردمی در شهرهای بدون سینما نشان‌دهنده ظرفیتی قابل‌توجه در حوزه توزیع فرهنگی است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اکران‌ سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ جریان‌سازی فرهنگی

به گزارش کاویان گلد، با آنکه سینما در ایران یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای روایت فرهنگی است اما سهم مردم از این ابزار قدرتمند، همواره ناعادلانه توزیع شده است. در حالی که تهران، مشهد، اصفهان و چند کلان‌شهر دیگر میزبان سالن‌های بزرگ و متعدد سینمایی هستند، بیش از ۱۰۰۰ شهر کشور از داشتن حتی یک سالن سینما محروم‌اند. در چنین شرایطی، دسترسی به سینما نه یک تفریح عمومی که به یک «امتیاز شهری» تبدیل شده است. اما از دل همین کمبودها، اکران مردمی به‌عنوان حرکتی مردمی و نوظهور سر برآورده که توانسته دسترسی فرهنگی را از حالت متمرکز خارج و «تماشای فیلم» را به تجربه‌ای مشترک برای شهر و روستا تبدیل کند.

به گزارش مهر، اکران مردمی عمار، یکی از پیشگامان عرصه اکران مردمی در کشور است که با رویکردی متفاوت، سینما را از انحصار سالن‌ها بیرون آورده و به دست خود مردم سپرده است. این مدل، برخلاف شیوه‌های متداول پخش فیلم که عمدتاً در اختیار دفاتر پخش بزرگ یا زنجیره‌ای قرار دارد، بر پایه مشارکت مردمی، شبکه‌سازی محلی و خودسازماندهی فرهنگی شکل گرفته است. سامانه اکران مردمی، با فراهم آوردن امکان ثبت‌نام، انتخاب فیلم، دریافت نسخه دیجیتال و راهنمای اکران برای عموم مردم، اکران را به فرآیندی آسان، کم‌هزینه و گسترده تبدیل کرده است. این پلتفرم تاکنون هزاران نفر از جوانان، فعالان فرهنگی، طلاب، مربیان پرورشی، دانشجویان و حتی مادران خانه‌دار را به شبکه پخش مردمی سینما در کشور متصل کرده است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *