امروز در امتحان کشوری درس علوم پایه نهم، دانشآموزان با تاخیر در آغاز آزمون و دریافت رمز سوالات مواجه شدند. ارسال رمز اشتباه باعث شد امتحان با سردرگمی و تأخیر برگزار شود.
به گزارش خبرآنلاین، امروز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴، همزمان با آغاز امتحان کشوری درس علوم تجربی برای دانشآموزان پایه نهم، گزارشهایی از بروز اختلال در فرآیند دریافت رمز سوالات امتحانی از سوی برخی مدارس رسیده است؛ اختلالی که به تاخیر در برگزاری آزمون و ایجاد سردرگمی و استرس برای دانشآموزان انجامیده است.
تسنیم نوشت: به گفته تعدادی از مدیران مدارس که با تسنیم تماس گرفتهاند، رمز فایل سؤالات با تاخیر و در برخی موارد به صورت اشتباه برای حوزههای امتحانی ارسال شده و این مسئله، آغاز بهموقع آزمون را با مشکل مواجه کرده است.
یکی از مدیران حوزه امتحانی در تهران گفت:«امتحان باید رأس ساعت ۱۰.۳۰ آغاز میشد اما رمز سوالات را با ۹ دقیقه تاخیر دریافت کردیم. متاسفانه رمز ارسالشده نیز نادرست بود و فایل سوالات باز نمیشد. هنوز هم در تلاشیم بتوانیم رمز صحیح را دریافت کنیم. در این بین، دانشآموزان در سالن امتحان بلاتکلیف و مضطرب نشستهاند؛ در نهایت پس از دو بار ارسال رمز که باز نشد، اصل فایل سوالات را در گروههای مدارس ارسال کردند.»
وی تاکید کرد که چنین اختلالاتی علاوه بر تأخیر در برگزاری آزمون، موجب فشار روانی، خستگی جسمی و تأثیر منفی بر عملکرد دانشآموزان در امتحانات حساس نهایی میشود.
این نخستینبار نیست که ارسال رمز اشتباه یا تاخیر در رمزگشایی فایل سوالات، روند برگزاری امتحانات نهایی را مختل میکند. پیش از این، در تاریخ ۲۸ اردیبهشت و در نخستین روز امتحانات نهایی پایه دوازدهم، نیز مشکلی مشابه در دبیرستان آرمیتا مصلینژاد شهرری گزارش شد. خبرنگار تسنیم در آن روز شاهد بود که با وجود دریافت رمز در ساعت ۷.۲۸ دقیقه، به دلیل وارد کردن اشتباه رمز، فایل سوالات حدود ۱۵ دقیقه با تاخیر باز شد.
با توجه به تأثیر قطعی نتایج امتحانات نهایی بر کنکور و سرنوشت تحصیلی دانشآموزان، هرگونه اختلال فنی در زیرساختها، مستقیماً سلامت روانی و نتایج آموزشی دانشآموزان را هدف قرار میدهد.این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان، زیرساخت فنی و اجرایی لازم برای چنین آزمونهای سراسری هنوز از ثبات و اطمینان کافی برخوردار نیست.
به نظر میرسد رویهای در حال شکلگیری است که ابتدا سیاستها را با فشار عملیاتی میکنند (همچون مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی) و بعد امیدوارند که با گذشت چند سال و اصلاحات تدریجی، مشکلات برطرف شود. اما در این میان، هیچکس پاسخگوی اضطراب، ناامیدی و فرسودگی ذهنی دانشآموزان نیست.