مجموعه آدلی با ترکیبی از اصالت و خلاقیت، طرح و رنگی دلنشین و آشنا خلق کرد که هر روز هزاران نفر را از سرتاسر تهران به سمت خود میکشد.
مجموعه آدلی با ترکیبی از اصالت و خلاقیت، طرح و رنگی دلنشین و آشنا خلق کرد که هر روز هزاران نفر را از سرتاسر تهران به سمت خود میکشد. با توجه به این جاذبه بالا و موفقیت چشمگیر برند آدلی بر آن شدیم که گفت و گویی با سیدمحمد امین قافلهباشی، قائم مقام مدیر عامل و عضو هیئت مدیره آدلی کافه و آدلی باقلوا داشته باشیم.
تاریخچه و نقطه آغاز برند آدلی ایده اولیه شکلگیری برند آدلی با رصد فضای گردشگری و بررسی قرابت فرهنگی میان ایران و ترکیه آغاز شد. با توجه به اینکه طبق آمار، ایران بزرگترین مبدأ توریست به ترکیه است، تصمیم بر آن شد تا تجربهای ملموس از فضای ترکیه در ایران بازآفرینی شود. این ایده منجر به راهاندازی اولین کارگاه تولیدی با محصولات اصیل ترکی و همکاری با سرآشپزانی از ترکیه در شعبه مرزداران شد.
پس از یک سال فعالیت با استقبال بالای مشتریان و محدودیت فضا، واحد تولید از مرزداران به کارخانهای در شهر قدس منتقل شد و طراحی کافه متناسب با کشور ترکیه انجام شد تا بتوانیم در کنار محصولات اصیل ترکیه ای، فضای کشور ترکیه را برای مهمانان خود تداعی کنیم. به این ترتیب، برند آدلی باقلوا گسترش یافت و برند آدلی کافه خلق شد. حضور مهمانان زیادی از کشور ترکیه از جمله سفیر محترم کشور ترکیه در ایران و دعوت از آدلی کافه برای سفارت ترکیه از جمله سفیر، گواهی بر موفقیت در بازآفرینی آن فضاست.
توسعه و گسترش برند انتقال کارگاه به کارخانه موجب افزایش ظرفیت تولید، انعقاد قرارداد با رستوران های مطرح ترکیه ای که در تهران فعالیت دارند و همکاری با هتلهای برتر شد. در ادامه با استقبال گسترده از کافه مرزداران، کافه دوم در جنب مجتمع تجاری گلستان واقع در خیابان مهستان شهرک غرب گردید و بعد از آن کافه های بعدی به ترتیب در فلکه دوم شهران، خیابان پانزده خرداد نبش بازار آهنگران و بلوار قیطریه تأسیس شدند. افتتاح کافه بازار با حضور سفیر محترم ترکیه و با استقبال فراوان اهالی بازار همراه بود و تأثیر زیادی در معرفی برند داشت. همچنین برنامه ورود به بازار خردهفروشی (Retail) نیز در دستور کار قرار گرفته است.
تمایز برند و تجربه مشتری
تجربهمحوری، اصلیترین مؤلفه در ارزش پیشنهادی برند آدلی است. در واقع، آدلی تنها عرضهکننده دسر و باقلوا نیست بلکه فضایی خلق میکند تا مهمانان، سفری ذهنی به ترکیه را تجربه کنند.
امضای اختصاصی آدلی در بازار، اصالت در تولید است که با استفاده از مواد اولیه ارگانیک، بهرهگیری از قالبها و تجهیزات مخصوص ترکیهای، و تمرکز بر کیفیت حاصل شده است.
مخاطبان آدلی مشتریان آدلی از گروههای سنی مختلف هستند، اما تمرکز بر خانوادههاست. آدلی تلاش کرده محیطی سالم و صمیمی را فراهم کند که این موضوع سبب شده میزبان دورهمیهای مختلف خانوادگی، جلسات خواستگاری و دیدارهای مادر و فرزندی و حتی جلسات کاری مهم باشد.
چالشهای مسیر راهاندازی در ششماهه نخست فعالیت، برند آدلی با چالشهای متعددی روبهرو بود:
مقاومت فرهنگی نسبت به نشانههای ترکیهای
دشواری واردات تجهیزات و مواد اولیه
تعامل دشوار با نهادهای نظارتی، بیمه تأمین اجتماعی و اداره مالیات
چالش در تأمین و نگهداشت نیروی انسانی بهویژه نسل Z
ما سعی کردیم یک فضای صمیمی در میان پرسنل ایجاد کنیم و الان در فرهنگ سازمانی خود هر یک از پرسنل عضوی از خانواده ی آدلی هستند.
برندسازی و بازاریابی استراتژی برند آدلی در مارکتینگ، تمرکز بر ایونتمحوری بهجای تبلیغات صرف است. از جمله اقدامات:
حمایت از رویدادهای فرهنگی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی در راستای مسئولیت اجتماعی و تقویت پیوند فرهنگی میان ایران و ترکیه
مشارکت در ایونتهای سلامتمحور با تأکید بر استفاده حداقلی از شکر
میزبانی رویداد دوچرخهسواری از شعبه شهران تا بازار
همکاری هنری با نقاشانی که فضاهای کافه را به تصویر کشیدهاند
حضور در نمایشگاه ایران ریتیل شو، همایش تجارت طلایی و رویدادهای اتاق بازرگانی ایران
همکاری با پلتفرم «بامن»؛ تجربهای فراتر از یک قرارداد تبلیغاتی یکی از مهمترین دلایل آغاز همکاری آدلی با پلتفرم «بامن»، دسترسی گسترده این مجموعه به جامعهای وسیع و هدفمند در قالب باشگاه مشتریان فعال آن بود. این ظرفیت به آدلی این امکان را داد تا با صرف هزینهای مقرونبهصرفه، برند خود را به طیف وسیعی از مخاطبان معرفی کند.
اما نکتهای که این همکاری را برای ما متمایز و ارزشمند کرده، فراتر از دسترسی به مخاطبان است. در طول این مسیر، تیم «بامن» همواره حضوری فعال و همراه داشته؛ بهگونهای که حتی بدون نیاز به پیگیری یا درخواست از سوی ما، در طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی، ارسال پیامکهای هوشمند و طراحی بنرهای گرافیکی پیشقدم بودهاند.
در واقع، حس ما از این تعامل، چیزی بیش از یک همکاری تجاریست؛ گویی تیم «بامن» همان تیم بازاریابی اختصاصی برند آدلیست که با شناخت دقیق از برند و نیازهای آن، با تعهد و مسئولیتپذیری بالا در مسیر رشد آن گام برمیدارد.
آنچه این همکاری را بیبدیل میسازد، نگاه حرفهای و مسئولانه تیم «بامن» به تعهداتش است؛ تعهدی که تنها به جذب اعضای باشگاه مشتریان ختم نمیشود، بلکه در خلق ارزش واقعی برای برند آدلی متجلی شده است.
سخنآخر برند آدلی با تمرکز بر حفظ اصالت، سلامت محصول، تجربه مهمانمحور و استراتژیهای فرهنگی و اجتماعی در بازاریابی توانسته تمایز خود را در بازار بهخوبی تثبیت کند. حفظ کیفیت، صبر در برندسازی و تمرکز بر وفادارسازی، رویکردهایی است که فروش امروز را فدای فردا نمیکند.